Steeds meer woningen nabij treinstations Noord-Holland

Steeds meer woningen zijn en worden gebouwd rond treinstations in Noord-Holland. Zuid-Kennemerland is koploper met 92 procent van de nieuwbouw op fietsafstand van een station. De kop van Noord-Holland komt niet verder dan 30 procent.

Dat blijkt uit een tussentijdse monitor van de provincie Noord-Holland. Het is al enkele jaren beleid om vooral rond stations en andere openbaar vervoer knooppunten te bouwen. ,,Zo benutten we de ruimte in de steden optimaal, voorkomen we dat de files langer worden en sparen we het landschap’’, legt gedeputeerde Joke Geldhof uit. Veel bouwers willen snel woningen realiseren in het groen rond de steden, terwijl de gedeputeerde het groen wil sparen door in de stad te bouwen.

De meeste ideale plek is dan vlakbij een station of anders binnen tien minuten fietsen vanaf een station. De ambitie is om de helft van alle nieuwbouw binnen 1200 meter van een OV-knooppunt te bouwen. Uit de monitor blijkt dat het momenteel 41 procent is. Het aantal geplande woningen rond stations is wel gestegen van 99.300 naar 170.200. Voor heel Noord-Holland zitten er tot 2050 maar liefst 416.900 nieuwe woningen in de planning. Uitgaande van de norm van tien minuten fietsen tot een station, voldoen 271.800 van de geplande woningen aan de OV-norm.

Levendig
De aanpak moet er tevens voor zorgen dat de ruimte rond stations beter wordt benut. ,,We zetten in op levendige stationsomgevingen waar mensen graag willen werken, wonen en recreëren. Veel stationsgebieden maken op dit moment al een transformatie door’’, weet Geldhof. ,,Maar vaak zijn het complexe plekken, waar de ontwikkelingen een lange adem vergen.’’

Hoog scoren Hoorn, Beverwijk en Uitgeest. Heerhugowaard wil ook graag nabij het station bouwen, maar die plannen zijn nog erg vaag. In de kop van Noord-Holland zoals in Schagen, Den Helder en Hollands Kroon wordt relatief veel in het buitengebied gebouwd. Zaanstad heeft plannen voor de Achtersluispolder, maar dat is te ver vanaf het station. In Hilversum liggen de geplande complexen meestal wel op fietsafstand van een station, net als in Heiloo en Haarlem. Amsterdam wil 265.700 woningen bouwen, waarbij 41 procent binnen 1200 meter van een station ligt.

In Amsterdam telt metrostation Amsterdam-Noord mee als een ov-knooppunt. Dat geldt ook voor Purmerend Tramplein en Haarlem Schalkwijk. Maar andere haltes zoals aan de R-net lijnen in Haarlem en Haarlemmermeer en de sneltramhaltes in Amstelveen tellen weer niet mee. Mede door die vreemde telling scoort Haarlemmermeer slecht, omdat de meeste geplande nieuwbouw in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Cruquius niet nabij een treinstation ligt. In ieder geval metrostations wil de provincie in de toekomst wel meetellen.

Bron: https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190426_54052519/steeds-meer-woningen-nabij-treinstations-noord-holland